Behandeling van blessures bij Fysiotherapie Huiswaard AlkmaarBlessures kunnen makkelijk ontstaan tijdens werk en vrije tijd. Even niet opletten en een misstap of jezelf vertillen, het is zo gebeurd. Vaak niet ernstig maar indien herstel niet vanzelf optreedt kan fysiotherapie uitkomst bieden.

Starten met een sport, besluiten deze na een (lange) tijd niet te hebben beoefend weer op te pakken of pas op latere leeftijd aan sport beginnen kan ook leiden tot blessures, zeker als men al te enthousiast van start gaat. Bij Fysiotherapie Huiswaard kunnen wij u helpen bij het maken van goede keuzes om blessures te voorkomen maar uiteraard ook bij het verhelpen ervan.

Om u een idee te geven bij welke klachten wij u kunnen helpen enkele voorbeelden.

Zweepslag

Dit is een benaming voor een plotselinge spierscheur in de kuit (bij het ontstaan is vaak letterlijk een tik/zweepslag te horen vandaar de naam) ontstaan bij een explosieve beweging vaak als gevolg van een niet voldoende opgewarmde spier (bv. ontbreken van een warming-up).

Symptomen

De spierscheur in de kuit zit dan vaak net iets boven de achillespees waar ook de pijn gevoeld wordt, zeker bij aanraking ervan. Lopen is pijnlijk want zodra de hak bij het zetten van een stap op de grond komt wordt de kuitspier gerekt. De spierspanning in de kuit is hoog en voelt daardoor strak aan.

Behandeling

De behandeling bestaat naast rust en misschien een paar dagen lopen met een kruk uit het starten van een oefenprogramma waarbij geleidelijk de belasting opgevoerd wordt.
Dit is belangrijk omdat dit voorkomt dat er teveel littekenweefsel ontstaat en daardoor de spierfunctie in kwaliteit vermindert. Een belangrijke taak is hier weggelegd voor de (sport)fysiotherapeut die u begeleidt tot het moment dat u voldoende belastbaar bent voor uw sport of dagelijkse bezigheden.

Enkelverzwikking

Het plotseling naar binnen of naar buiten kantelen van de enkel noemen we verzwikken (of verstuiken). Dit op een moment dat je net niet voldoende controle hebt over het gewricht en in een fractie van een seconde “door je enkel gaat”. Een zwaardere variant hierop is de enkelkneuzing.

Symptomen

Het belasten van de voet is pijnlijk in de enkel, met name bij het naar binnen of naar buiten kantelen van de enkel. Hierbij komen de enkelbanden op spanning die mogelijk beschadigd zijn.
Waarschijnlijk is de enkel gezwollen en voelt wat warm aan. Verkleuring van de huid rondom de enkel kan na enige tijd optreden.

Behandeling

Afhankelijk van de ernst van het letsel kan de behandeling bestaan uit koelen, hoog leggen en minimale belasting. Bij Fysiotherapie Huiswaard kunt u terecht voor behandeling en bestaat de therapie vaak voor een groot deel uit oefentherapie.
 Daarbij kan een tijdelijk aangelegd tapeverband stabiliteit geven tijdens de revalidatie.
Het geleidelijk opvoeren van de belastbaarheid van het aangedane weefsel (pezen, banden, kapsel) is belangrijk voor het herstel hiervan.

Peesletsel

Spieren zitten meestal vast aan de botten met een peesverbinding. Een voorbeeld hiervan is de kuitspier die overgaat in de achillespees en vastzit aan het hielbeen. Op tal van plaatsen in het lichaam vinden we dergelijke verbindingen. Bij overbelasting kunnen pezen geïrriteerd raken en pijnlijk blijven bij belasting. Pezen kunnen niet zo goed tegen explosieve snelle bewegingen zonder goed voorbereid (bv. het ontbreken van een warming-up) te zijn op deze actie.

Behandeling

Meestal is belasten nog mogelijk ondanks de pijn die optreedt tijdens sport of werk.
De kracht die nog kan worden geleverd door de spier die vastzit aan de geblesseerde pees is bepalend voor de manier waarop de therapie wordt gestart.

Daarbij is een van de belangrijkste therapeutische maatregelen: het aanbieden van voldoende zware oefentherapie zonder dat er sprake is van pijntoename tijdens de verschillende fasen van herstel totdat het peesweefsel voldoende zwaar belastbaar is.
Zo mogelijk kan er gebruik worden gemaakt van dry-needling, massage en (kinesio-)tape om bijvoorbeeld extra steun te geven of pijn te dempen.