Wat is artrose?

fysiotherapeut-alkmaar-sliderArtrose is een aandoening van één of meerdere gewrichten. Het kraakbeen in het gewricht wat de schokken opvangt en zorgt voor soepel bewegen is in kwaliteit afgenomen en dunner geworden. Gevolg is dat bewegen pijn doet en daarom niet lang vol te houden is. Belasten van het aangedane gewricht wordt zoveel mogelijk vermeden wat de kwaliteit van het kraakbeen nog verder af laat nemen.

Belast u toch nog teveel dan is het ook mogelijk dat door de overbelasting van het reeds artrotische gewricht er artritis ontstaat. Dit is een gewrichtsontsteking die leidt tot zwelling, warm worden, een toename van pijn bij belasten en in rust en zorgt voor verdere functieafname.

Risicofactoren

Risicofactoren voor het ontstaan van artrose zijn onder andere overgewicht, hogere leeftijd,  lichamelijk zwaar werk, (sport)letsels, en erfelijke aanleg. Artrose komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Welke behandelingen tegen artrose biedt Fysiotherapie Huiswaard?

Artrose wil niet altijd zeggen dat u niet meer kunt bewegen en ongetwijfeld kunt u nog bewegingen maken zonder dat er al te veel pijn optreedt. Dit is het vertrekpunt voor fysiotherapie. Samen bepalen we wat u weer moet kunnen en op weg naar deze doelen proberen we de pijn te verminderen en de functie te verbeteren. Oefentherapie is daarbij de aangewezen vorm van fysiotherapie. U leert het pijnlijke gewricht langzaam maar zeker weer wat zwaarder te belasten. Aanvankelijk zullen de bewegingen klein zijn maar al snel zal dit verbeteren. Uiteraard is dit afhankelijk van de schade van het kraakbeen. Daarbij geven we advies over het gebruik van loophulpmiddelen zoals een stok, kruk of rollator. In samenwerking met een podoloog kunnen we u ook adviseren over het juiste schoengebruik.

Wat als fysiotherapie bij artrose niet voldoende werkt?

Bij ernstige artrose kan een gewricht vervangen worden. Zowel vóór als na de operatie kan Fysiotherapie Huiswaard u daarbij ondersteunen. U oefent bij voorkeur voorafgaand aan de operatie om met een goede conditie de operatie in te gaan, ‘better in, better out’. Gebleken is dat u daardoor sneller herstelt na de operatie. Tevens krijgt u informatie over wat u direct na de operatie wel en niet mag doen en hoe u het geopereerde gewricht zo snel mogelijk weer goed kunt gebruiken. Ook leren wij u om goed gebruik te maken van bijvoorbeeld een kruk of een stok bij het lopen. Met het Netwerk Orthopedie is Fysiotherapie Huiswaard verbonden aan de Noordwest Ziekenhuisgroep. Op deze manier bent u van optimale zorg verzekerd.